החל מאמצע שנות ה-90מקצוע טכנאי מחשבים תפס תאוצה בזכות כניסה מאסיבית של מחשבי pc ומקינטוש (אפל mac) לבתים פרטיים. ירידה במחירי המחשבים הביאה לצריכה מוגברת של מחשבים, ובעקבות כך זמין מקצוע זה לאנשי מקצוע המעוניינים בפרנסה זמינה.
רכישת הידע בתחום זה איננה מסובכת ובעקבות עליה בדריכה לנתינת שירות קמו בתי ספר רבים המדריכים טכנאי מחשבים למקצוע זה.
קורס טכנאי מחשבים לרוב מקנה את הכלים האופטימאלים לרכישת מקצוע הנל אך ברוב המקרים הניגשים לקורס זה אינם מתחילים לעבוד במקצוע.
הסיבה נעוצה בכך שהקורס מהווה אבן דרך ברכישת ידע בעולם המחשוב, אך איננו מהווה אבן דרך בהפיכת אדם פרטי לנותן שירות מקצועי. מעבר לנותן שירות דורש מעט אסרטיביות ובטחון עצמי. אפשר שביצוע הקורס יעזור לכם להיכנס לעולם המחשוב, אך חשוב לציין כי לא הקורס יביא אתכם להפוך לנותני שירות בתחום תיקון מחשבי pc.
במאמר מוסגר, אני רכשתי את מיטב הידע והיכולת בצהל, משמע, הייתה לי הזדמנות לעבור הכשרה על חשבון הצבא אשר הביאה אותי קרוב יותר וממוקצע יותר בעולם זה. בנוסף לפני הצבא התעניינתי במחשבים, ותיקנתי מחשבים רבים, כך שרקע הוא דבר הכרחי. במילים אחרות, אדם ללא רקע בתחום המחשוב, שמעוניין להיכנס לעולם זה, אמליץ לו להימנע מפניה לקורס טכנאי מחשבים, בראשונה עליו לבדוק באופן אישי אם הוא מסוגל להתעניין בתחום גם ללא קורס. משמע, לקרוא מאמרים בתחום הטכנאי, לפתוח פורומים, אולי לקנות ספק של טכנאי פיסי, ובעצם, לפני הוצאה כספית של כמה אלפי שקלים, להסיק מסקנות לבד האם ההוצאה רלוונטית, כיוון שקורס טכנאי מחשבים לא יביא אותנו לאן שאנו רוצים להגיע, עלינו להגיע לבד, ואם יש לנו רצון רב להתעניין בכוחות עצמנו, רק אז הקורס יהווה מכפיל כוח, כל אפשרות אחרת עלולה להוות מכשול ואכזבה. אגבה את דברי בכך שאמליץ לכם לשוחח באמצעות פורומים עם אנשים שעברו קורסים.
כיצד איפה ניתן להיות נותן שירות בתחום תיקון מחשבים?
בהמשך לדברי, יש בראשונה לבצע את מיטב הפעילות האפשרית באופן עצמוני, הווה אומר, התעניינות, כניסה לאתרי מחשבים, למידה והכרת המקצוע, רכישת ספרות מקצועית (הרבה יותר זול מקורס של מכללה), פירוק המחשב, למידת רכיבים, ישנו מידע עצום ברשת האינטרנט, לא צריך להתאמץ, רק לבקש ממנוע חיפוש פופלרי תגיות של מילים רלונטיות, לדוגמא, רוצים ללמוד על חלקי המחשב ? רשמו במנוע החיפוש "חומרת מחשבים". האתרים שם יציעו לכם את מיטב המידע על חומרת מחשבים. מכאן ואילך תוכלו לפרק מחשבים, להרכיב, לדעת הכל על החלפת חומרה, וכדומה. כך גם לגבי תקלות מחשבים, ושאר מילות חיפוש אינסופיות שיוכלו ללמד אתכם. זכרו, את מיטב החומר בכל מקרה תצטרכו ללמוד לבד, משמע, קורס טכנאי מחשבים יקנה לכם רק את הכלים בשביל להפוך להיות טכנאי מחשבים, את מירב החומר תצטרכו ללמוד למד, הווה אומר, אם לא תתעניינו עכשיו, חבל כאמור להוציא כספים.
משחקי מחשב, קונסולות ממוחשבות, מציאות מדומה, הללו שייכים לעולם שממלא חלל רב אצל הגיימרים המושבעים (גיימר=אדם המשחק במשחקים), או כל אדם שמשחק במשחקים פשוטים יותר או פחות או יותר . משחקי המחשב התפתחו יחד עם התפתחות מערכות המחשב באופן אקצנטרי, כך שבכדי למלא את חלל דרישות ביצועים אינסופיים של גראפיקה, וכוח עיבוד חזק ביותר כרטיסי מסך מסופקים ע"י חברות כגון nvidia וחברת ati אשר הללו מציעים כל תקופה קצרה דור חדש של כרטיסים חזקים יותר בעלי רכיבים מתקדמים יותר או דור חדש של קונסולות מחשב כגון פלסטיישן 3, ויי, ועוד.
הגיימרים החזקים ביותר יחזיקו בקונסולות משחק חדשות ביותר כגון ps3 והמתפשרים (או החכמים יש שיגידו) יחזיקו ב-wii.עולם המחשוב קצת דינאמי יותר מעולם הקונסולות, שכן בעת יציאה של קונסולת מחשב ניתן לזהות מקסימום גראפיקה שמכשיר זה נותן, אך מנגד, התפתחות מהירה יותר של כרטיסי מסך ומעבדי מחשב מאפשרים לגיימרים שדבוקים למחשבי ה-pc להתעדכן מהר יותר עם משחקים גראפים איכותיים הרבה מעבר למה שקונסולה יכולה להציע.
אפשר לציין באופן כמעט מוחלט שגיימר המחזיק מחשב עם לוח אם התומך בתצורת sli עם 2 כרטיסי מסך ultra 8800 יקבל את מערכת המחשב הכמעט
אולטימטיבית (יותר מזה זה מחשב על נכון לדצמבר 08). אך גם תצורה זהה עם סדרת gt תפטור אותנו מכל צרות העולם. מקסימום גראפיקה, מקסימום ביצועים.
מה כדאי לקנות ? מחשב או קונסולת מחשב ?
התשובה ברורה לכל גיימר מקצוען. אם אפשר, לקנות את שניהם יחדיו, ויש שיחמירו בנושא, ויחזיקו גם pc גם ps3 וגם wii. נשמע קצת מוגזם ? בהחלט לא, גיימרים חייבים שיהיה להם את כל המשחקים ואת כל הקונסולות.
מפאת העובדה שרובנו כן מונעים משיקול עלות-תועלת ננסה לנתח העדפות.
כפי שאין תחליף למחשב פיסי באפשרויות של מודולריות, החלפת חלקים, שדרוג זכרון, כרטיס מסך, אפשר לראות בקונסולת המחשב כאופציה חסרת תחליף, כלומר, בשונה ממחשב פיסי אשר מצריך שלבים רבים בטיפול במשחק מחשב החל מקניית המשחק ובדיקה שאותו מחשב בביתנו עומד בדרישת החומרה של המשחק, ועד התקנת המשחק, וטיפול בהתקנים שונים אם נדרש למשחק, ומסכת שלמה של עבודות הכנה לעיתים ארוכות, ארוכות מידי, ולאומתו, קונסולת המחשב אשר מצריכה פעולות בסיסיות ביותר בשביל הפעלת המשחק, כל מה שצריך בסה"כ זה לבחור משחק בחנות ששיך לקונסולה שיש לנו בבית, לחבר את המשחק לקונסולה, ולהתחיל לשחק. אין התקנות, אין הגדרות, אין בעיות חומרה. הכל תואם ועובד. הגדרה טהורה למושג שנקרא "plug & play".
אפשר להגיד באופן מהיימן שאחזקה של קונסלות משחקים תהה יקרה מעט יותר ממשחק פיסי, קונסולה זו מחייב אותנו להתקדם ע"י קנייה של משחקים אשר הופכים ומתייקרים, אומנם גם משחקי מחשב עולים לא מעט, אך לשם ההשוואה אם משחק אחד בפלסטיישן 3 עולה לערך 300 שח, אותו משחק זהה למערכת מחשב יעלה 230 שח. הבדל משמעותי כאשר נרצה לקנות לילד מספר רב של משחקים.
אפשר אומנם לרכוש קונסולות psp כיום במחירים אטרקטיבים באזור ה-2300 שח לערך (שוב מעודכן לדצמבר 08), ומנגד, במחיר דומה, ניתן לקנות מחשב בסיסי כולל מסך דק שיתמוך בכל משחקי המחשב העדכניים. (אך רק בתצורת הגדרות בסיסית, אם נרצה מקסימום גראפיקה נצטרך להשקיע לערך עוד 700 שח). גם אם נקנה מחשב מעט יקר יותר מ-2300 שח, הרי שבטווח הארוך נהנה מחסכון מקניית משחקים זולים יותר.
המלצות ומסקנות:
אפשר לראות אם נרצה לבחון מה החסכון בטווח הארוך, הרי שעדיף לקנות מחשב על פלייסטיישן או קונסולות כגון wii ודומיהן. אך יחד עם זאת, קשה להתעלם מיתרונות רבים שמציעות הקונסולות ואלו הם התאימות בין החומרה לתוכנה, הפעלת משחקים עובדת כמעט 100% בכל קונסולה קונסולה. מי שרוצה שקט תעשייתי בבית עם ילדים, יספק להם קונסולה, הללו יחברו את המשחק למערכת, ופשוט יתחילו לשחק.
במחשב הבייתי, קשה להבטיח שהתקנת המשחק תביא להפעלות ב-100% כיוון שישנם בעיות תאימות. אפשר לציין בבטחה שכל אדם הקונה מחשב פיסי יסבול בשלב כזה או אחר מהתקנת משחק בעייתי והקזת דמעות ודם רב עד להפעלותו.
המלצתי, לגיימר המושבע, מחשב פיסי עם תצורת כרטיסים חזקה. לילדים אשר צריכים לשחק עכשיו, מייד, ומהר, קונסולת משחקים תתן לנו הרבה שקט בראש. רק שצריך לזכור, שאחת לתקופה (בין חודש לחודשיים) נדרש להוציא כסף על משחק חדש.
מאמר זה מרחיב את נושאי אבטחת המידע שהוצגו באתר תחת כותר "אבטחת מידע"
הגנת מידע הפכה להיות חלק בלתי נפרד מטיפול במערכת המחשב בביתנו. לשם כך עלינו לבצע מספר פעולות הן אקטיביות והן פאסיביות בשביל להגן על קבצים ומידע במערכת המחשב. שימוש שוטף בתוכנות אנטיוירוס כיום איננו בהכרח מספקמטרייתהגנה מלאה ועלנו לפעול בדרכים אקטיביות נוספות, בניהם שימוש בתוכנותאנטי-ספאם, אנטי ספייוור,אדוור, חומת אש, אנטיליצ',אנטיפיש, ונראה כי הרשימה ארוכה.
שימוש בתוכנות מסוג הנ"ל יכולות לספק מענה מכובד לאיומים פוטנציאלים כגון וירוסים ותוכנות רוגלה וכדומה, אך נראה כי כיום לא דייבכך. ישנו צורך בהרחבת מטריית ההגנה,הגנת מידע פאסיבית בדמות שימוש בתוכנות אשר מטפלות בבעיות הפוטנציאליות של חדירת וירוסים וכדומה איננה מספקת. המידעעדיין חשוף.
הצו הראשון להפעלת מחשב הינו שימוש בתוכנת אנטיוירוס, וישנן הרבה תוכנות כיום שניתן להישתמש כגון avg אשר מספק פתרון של אנטיוירוס חינמי. שימוש בתוכנה מסוג זה נותנת מענה לרוב הוירוסים הקיימים ברשת, וגם כיום בגרסה החדשה נותנת מענה לספייוורים. אין צורך לחשוש מהתקנת אנטיוירוס חינם שאיננו עולה כסף, חברה זה מטפלת באופן רציני בתוכנות זדוניות גם באמצעות תוכנה חינמית. יחד עם זאת, אפשר לקנות גרסה רחבה יותר של תוכנת avg אשר איננה חינמית, וזו נותנת מענה למספר נוסף של איומים.
תוכנת אנטיוירוס נוספת מומלצת הינה קאספארסקי. תוכנה זו מספקת פתרון איכותי להגנת מידע, אך אין לה גרסה ללא תשלום, כך גם תוכנת אנטיוירוס של חברת סימנטק, אשר הביאה את נורטון אנטיורוס, וראוי לציין שעוד תוכנות רבות אחרות, בניהם נורטון 360, נורטון יוטילס, ועוד. נורטון אנטיוירוס מוכרת למשתמשים רבים בשוק, ואכן ומספקת הגנה טובה למערכות המחשב, אך דיווחים בשנים האחרונות על מנוע כבד מאוד שמכביד על פעילות המחשב הביאה לנסיגה בשימוש בתוכנה זו. גם נורטון, וגם קאספארסקי טובות מאוד ומספקות הגנת מידע מקיפה, אך הללו דורשות תשלום כספי, ורשיון התכונה מוגבל לרוב לתקופה של שנה אחת בלבד, כך שרכש התוכנה מסב רשיון עם זמן מגבל לשימוש, בתום התקופה נדרש לרכוש רשיון חדש, אחרת לא נהיה מוגנים. תוכנה נוספת נפוצה הינה Nod32 אך קשה לי להמליץ עליה כיוון שאני זוכה לפרנסה רבה מידי בזכות (או בגנות) תוכנה זו. מסיבה זו איננה ממליץ ללקוחות להתקין תוכנה זו, שכן היכן שיש ללקוחות בעיות, אני מוצא פעמים רבות מידי התקנה של תוכנה זו. אפשר שהגנת המידע של תוכנה זו איננה מספקת.
מחשב ללא תוכנת אנטיוירוס, אשר מחובר לרשת האינטרנט, לא יחזיק מעמד זמן רב, 100% חשיפה יעצרו את הפעילות התקינה לאחר מספר שבועות או חודשים לכל היותר.
התקנת תוכנת אנטיוירוס לצד תוכנת אנטיספאם יכולה לצמצם את החשיפה, שימוש בטיפים נוספת המצמצמים את החשיפה במאמר אבטחת מידע כגון גלישה באתרים בטוחים, שימוש בסיסמאות בטוחות ועוד אכן מקטינים את החשיפה לסיכונים, אך גם איש המחשבים החכם ביותר בעולם יודע כי לא ניתן למנוע 100% את סיכון החשיפה, או במילים אחרות, להקטין את החשיפה של הקבצים ל-0%. משמע, אנחנו תמיד בסיכון.
כעת, משאנחנו מבינים כי הסיכון תמיד קיים, עלינו לקיים את כל הפעולות אשר רלוונטיות לשיקום המחשב מתוך הנחה שעוד 10 דקות ישנה קריסה של המערכת. בין אם מדובר בקריסה של המערכת עקב ספק כוח שנשרף, או כונן קשיח שהתקלקל, או תוכנת זדונית בדמות וירוס נכנס למחשב, החומר הרלוונטי שלנו אבוד לחלוטין. משמע, עלינו לדאוג לגיבוי המידע.
גיבוי מידע הינה פעולה פשוטה אשר לוקחת מעט זמן, ויכולה לחסוך זמן רב. מטרת הגיבוי הינה להביא את החומר הרלוונטי והחשוב לנו למיקום נוסף נפרד מהמיקום הנוכחי. במילים אחרות, צריבת דיסק עם תמונות של החתונה הינה העברת החומר מהמחשב אל הדיסק ויצירה ברגע זה גיבוי.
מתי הגיבוי איננו רלוונטי ? כאשר צרבנו את התמונות לדיסק, ומחקנו את התמונות מהמחשב. משמע, בשלב זה איבדנו את הגיבוי, כלומר, אם החומר נמצא רק בעותק אחד, לא משנה מה המיקום של העותק, אין לנו גיבוי, כלומר, אם הדיסק מתקלקל, נשבר, אנחנו לא מגובים.
הרעיון הכללי של גיבוי הינו מצב שבו תמיד נשאר עם רגל אחת על הקרקע, אם דיסק אופטי התקלקל, יש חומר על דיסק קשיח, אם דיסק קשיח התקלקל מוירוס או נפגם, יש דיסק אופטי. וכיוצא בזאת. ללא רגל על הקרקע אין לנו גיבוי, וללא גיבוי אנחנו לא רק חשופים, אלא גם פגיעים לחלוטין.
אין צורך ואין טעם לסמוך על המחשב, ישנם יותר מידי סיכונים של פגיעת מידע כאשר אנחנו עובדים על המחשב, משמע, גם הסיכון של חדירת וירוסים, וגם הסיכון של קראש של מערכות המחשב, משאיר אותנו בהסתברות שהולכת וגדלה עם שנות השימוש במחשב שלנו. משמע, השאלה שאנחנו צריכים לשאול את עצמנו היא איננה האם אנחנו עלולים לאבד מידע חשוב, אלא, מתי אנחנו נאבד את המידע שחשוב לנו. ברגע המיידי שנבין כי זה רק עניין של זמן עד המידע יאבד,ונתחיל לגבות את מידע, אפשר לישון בשקט, שכן גם אם תוכנת האנטיוירוס איננה מעודכנת, וגם אם אין תוכנת אנטי-ספאם חדישה, או המחשב נחשף לאתר מסוכן, המידע שלנו נשאר מוגן, אנחנו תמיד עם רגל על הקרקע, תמיד מוגנים מהקריסה הבאה.
מדוע חברת מיקרוסופט לא החליטה למנף את הצלחת מערכת אקס-פי ?
אכן הוצאת גרסאות התיקון להלן sp1 וכן sp2 ולאחרונה חבילת התיקון sp3 היו אבני דרך ששדרגו את הגנת המידע ותיקון באגים במערכת אקס-פי אך נשאלת השאלה, מדוע מיקרוסופט לא החליטה לשדרג את מערכת אקס-פי פשוט לגרסא מתקדמת יותר ? משמע, להוציא חלנות אקספי- 2, 3, 4 וכו'.
שדרוג מתמיד של הגרסאות היה נותן מענה להתיישנות המערכת וכל בעיותיה, וכן מאפשר למיקרוסופט להתכונן טוב יותר לקראת הוצאה של מערכת שונה לחלוטין. עקב אי ההצלחה בשדרוג האחרון של ויסטה שלקח זמן רב כל כך , נשארנו עם מערכת מיושנת, וטלאים של עדכונים בשם sp1, 2, 3.
מערכת הפעלה מסוג אקס-פי עם גרסאות חדשות היו נותנים מענה מעולה לשוק, דרייברים חדשים למדפסות, תאימות עם חומרה חדשה, וכל מה שנדרש בשבילגם להשאיר מערכת תקינה ורלוונטית לתקופה זו, וגם לתת למיקרוסופט מספיק זמן לשקוד על פיתוח חדש ואלגנטי.
אין ספק ששינוי גרסא של דוס בסוף שנות השמונים, תחילת שנות ה-90 לא היה קשה במיוחד, כיוון שדוס היה דוס, והשינויים היו מינורים בין גרסה לגרסה. אפשר שכדאי למיקרוסופט אולי ליישם שוב את תהליך השדרוג שהיה בעבר, ובכך לשחרר מעט לחצים מהשוק.
עדכוני התוכנה מהאינטרנט אינם מספקים, ולעיתים רבות מעייפים את הלקוחות. העדכונים לא תמיד עוברים בהצלחה, ובעיות חדשות נוצרות כוון שהללו לא הותקנו מראש עם המערכת.
ארכיטקטורת מחשבי ה-pc כפי שהחלה להתעצב בראשית שנות השמונים לא עברה שינויים מהותיים במיוחד. המחשבים שדומים למחשבי הפיסי כיום היו אומנם מוגבלים מאוד בתכונות גראפיות, ממשקי תקשורת, ועוד. מוגבלויות אלו היו מוגבלויות מובנות בטכנולוגיה הקיימת במחשבים מסוג זה. ארכיטקטורת המחשב עצמה נשאר זהה, המחשבים אז כמו היום היו מורכבים מיחידת מעבד cpu לוח אם motherboard כרטיסי זכרון מסוג rom זכרון המכיל תוכנת הפעלה בסיסית, וזכרון מסוג ram אשר מאפשר כניסה של פעילויות נוספת אשר אינן קבועות בהכרח. (לדוגמא, שינויים במערכת הפעלה, הפעלת קבצים חדשים וכדומה). מנקודת מבט נוכחית, נראה כי בכל זאת בשנים האחרונות מתעצבת תפיסה חדשה-ישנה של טיפול במידע אשר מחזיק המחשב האישי. החל מתחילת שנות השמונים ועד היום אנו מגדלים את יכולת המחשב הן בבחינה גראפית, כוח עיבוד, ויכולת אחסון של מידע. יכולות מסוג זה עתידות רק להשתפר, הדרישה למחשבים עם יותר כוח עיבוד, יכולות גראפיות, ויכולות אחסון גדולות ילכו ויעלו. אך לאט לאט מסתמן אותו פתרון חדש ישן של הפיכת מחשב ה-pc ליחידת קצה מסוג טרמינל (terminal) אשר יתחבר למחשבים עתירי כוח עיבוד, ועתירי נפח אחסון, להלן שרתים.
בפועל, אנו מתחברים היום לאינטרנט למאות שרתים יום יום, אך שרתים אלו מספקים לנו בעיקר שרותי תקשורת, העברת מידע, אך עדיין לא מתבצע בהיקף עתיר משאבים עיבוד מידע. עיבוד מידע משמעותו שאנו, משתמשי הקצה נפחית את יכולות המחשב שלנו לטובת שירות שנקבל משרתים. לדוגמא, במקום להפוך את כונן קשיח (hard disk) של המחשב שלנו למחסן מידע של מאות אלפי קבצי mp3 או סרטים ותוכנות, ותמונות, נאחסן את המידע על אותם שרתים, את כל המידע.
עתיד חדש - הפעלה חדשה
תפיסת הפעלה מסוג זה מציעה כי התקנת מערכת הפעלה חלונות או לינוקס או כל מערכת אחרת איננה נדרשת. כרטיס תקשורת בעל אמצעי העברת מידע גבוה יאפשר למחשב להתחבר לשרת בכתובת קבועה או דינאמית, והמחשב יפעל כיחידת טרמיל. גראפיקה, זכרון ראם, כל שירותים מסוג זה יספק אותו שרת אשר יכיל את כוח העיבוד הנדרש. כל מה שידרש מצד הלקוח שקונה את יחידת הקצה (או הפיסי לשעבר) הוא יחידה עם מסך, והתקן תקשורת עוצמתי אשר יאפשר העברת עתירה של מידע.
אז מדוע שנוותר על המחשב האישי שלנו ? מדוע שנוותר על אחזקה של "מוצרי" המוזיקה, סרטים, תוכנות ועוד ? התשובה נעוצה בהבנת יתרונות יחידות הקצה, ומנגד הבנת החסרונות. מה אנו מקבלים מיישום תפיסה זו ?
בראשונה, ואולי החשובה ביותר לבתי עסק שונים, הגנת מידע ברמה גבוהה, שרותי גיבוי אוטומטיים ללא צורך בניהול טכנאי מחשבים או אנשי סיסטם. שרתי מטבעם מוגנים יותר מפני נזקים שונים כגון בלאי של רכיבים לא איכותיים, הגנה מפני קפיצות חשמל, מערכות הגנה Ups אשר מאפשרות כיבוי נבון של שרתים, מערכות "רידאנדנסי", שמירת המידע על כמה שרתים בו זמנית. וכל הפינוקיים שבעל עסק יכול לדמיין בשביל שהמידע שלו יהיה בטוח ומוגן. יתרון נוסף נובע מכוח העיבוד שמחשבים מסוג זה יכולים להציע לנו. נשאלת השאלה כיצד ניתן לספק כוח עיבוד של מספר מצומצם של שרתים לכל כך הרבה שרתים - התשובה נעוצה בתפיסת מאקרו של מערכות המחשוב, משמע, ל-100 איש יש 100 מחשבים. אם אותם 100 איש קונים טרמינלים במחיר זניח (טרמינל כאמור הוא יחידה טיפשה) את היתרה ישקיעו בשרותי מחשוב מספקית. לדוגמא, 500 שח על שרותי מחשוב. הספקית מספיק שתרכוש שרתים אשר יכולים לתת כוח עיבוד ל-70 איש, כיוון שבדומה למערכות האינטרנט, סטטסטית ידוע כי לעולם לא יעלו לרשת אותם 100 אנשים וידרשו 100% כוח עיבוד. כל שלוקחים את האפשרות הקיצונית ביותר שבה מקסימום אנשים מבקשים שירות בו זמנית, והרי לכם תוצר סופי - כוח עיבוד נדרש אצל הספק הוא מקסימום 80% (80 מחשבים בדוגמא) כאשר קודם לכן, בבתי האב היו 100 מחשבים שסיפקו כוח עיבוד אינדבידואלי. במילים אחרות, אם כל אדם היה מתחבר לבד ישירות לאינטרנט בכתובת ip קבועה כמות כתובות ה-ip הייתה הרבה יותר גובה מכמות כתובות ip שקיימת היום. (בפועל, גם אין מספיק כתובת ip).
חסכון כלכלי ברמת המאקרו של כוח העיבוד. באותו אופן, אפשר לזהות גם חסכון אפשרי במידע המוצע. לדוגמא, ובאופן דומה, במדינת ישראל מחזיקים 100 אנשים קובץ מסוג comuter.mp3 קובץ זה מנגן מנגינה של להקת המחשבים. משמע אם הקובץ שוקל 3 מגה, אם היה ניתן להחזיק את הקובץ הזה על שרתים שנותנים את השירות המדובר, היה מספיק להחזיקו רק פעם אחת, על כונן אחת. במקום 300 מגה, הקובץ היה תופס את מקומו בייקום רק ב-3 מגה. שוב, מדובר בתפיסת מאקרו, וביישום תפיסה מסוג זה ישנו חסכון כלכלי - כללי לשוק המחשבים, מסיבה זו נוכל לקבל יותר כוח עיבוד, יותר נפח אחסון, ויותר גראפיקה בפחות הוצאות. כיצד נפח האחסון אישי אם לאחרים יש גישה לקבצים שלי ? כאן נדרשת שיטה של מפתחות, שימוש בתיקיה שבה אני מאחסן מידע שהוא בעל סיווג ציבורי, ומידע פרטי ישמר בתיקיה פרטית (אולי בעלות קצת גבוה יותר כדי לדאוג שנעדיף תיקיה ציבורית).
מגבלות מובנות
החסרונות בשיטה זו נעוצות בכך שהמידע הופך להיות מחד מאובטח יותר אך אנו תלויים יותר וסומכים בשירותים חיצוניים, דבר שבהכרח לא אפשרי במערכות בטחוניות, וחברות ששומרות פטנטים ואינן מוכנות לשים מבטחם בידי אחרים. זהו סיכון מובנה בשיטה, שלא ניתן להעלימו, אך מונטין החברות יכולות להפיג מעט את החשש.
מגבלה נוספת נעוצה בתפיסת הכוורת, בעבר היה חשש שמשתמשי האינטרנט של הכבלים יסבלו רבות מרוחב פס מוגבל כיוון שככל שיותר משתמשים עולים לרשת, כך רוחב הפס קטן, מכיוון שחברות הכבלים נערכו כראוי, חשש מסוג זה מעולם לא התפתח, אך הסיכון הינו מובנה, משמע, חברות שירצו לחסוך כסף, לא ירחיבו את יכולות השרתים שלהם, ואנו המשתמשים עלולים להתקע בספק שירות לתקופת התחייבות שיתן שרותים מוגבלים. מצב זה כמובן בלתי נסבל, וזה שוב סיכון מובנה במתן שליטה לספקי חוץ.
העתיד עדיין לא כאן, ושיטת המסופים הייתה נפוצה בעבר במספר מערכות מחשוב כגון מחשבים ה-vax ועוד רבים אחרים. עד היום מתמשים במסופים במערכות רבות, אך נראה כי האופי ה-"רכושני" של הלקוחות מביא אותם לרצות מערכת מחשוב אישית שלהם. שינוי בתפיסת הרכושניות יכול לנבוע רק מהבנה כלכלית חדשה כי כדאי לשנות ולחסוך, ולקבל יותר. שינוי זה יכול לנבוע רק מעליה של הזדמנויות עסקיות חדשות, דבר שעדיין לא התרחש היום, אך יתכן ותהליך זה כן החל לנוע בצעדים קטנים מאוד, אנו מתקשרים דרך האינטרנט, מורידים מידע, כל מה שנשאר, זה להגדיל את השירותים המוצעים כיום לממדים רחבים יותר.
מאמר זה עוסק בהצעות והחלטות לעניין שדרוג מחשב בייתי, עלויות רלוונטיות, סוגי שדרוגים אפשריים, ויתרונות מול חסרונות בקניית מחשב חדש.
מחשב ישן
החלטה להחלפת הקופסא שמשמשת אותנו הינה אינדיבידואלית ומשתנה בהתאם לצרכינו. כיום, אורך חיים סביר של מחשב נע בין 3.5 שנים עד 4.5 שנים. (למתעניינים, לצרכי מס מופחת רק 3 שנים!) גם תקופה זו יכולה להשתנות בהתאם לצרכים אישיים, וצורך בכוח עיבוד רלוונטי.
במידה ומחשבכם התיישן מאוד, או איננו תקין, אפשר שנדרש להחליף את המחשב או לשדרג אותו. גם החלטה זו צריכה להיבדק בזהירות כיוון שלעיתים אפשר לתקן את המחשב ולהנות ממנו תקופה נוספת. זאת בעיקר כאשר המחשב מספק את הצרכים הבסיסיים שלכם.
שדרוג המחשב מול קניית מחשב
הבדלים מהותיים בין לשדרג מחשב לקניית מחשב כמעט ולא קיימים. המטרה הסופית הרלוונטית היא מעבר ממחשב בעל ביצועים נמוכים למחשב בעל ביצועים גבוהים. יחד עם זאת, כאשר משדרגים את מערכת המחשב לעיתים ניתן להיעזר בחלקים טובים מהמערכת הקודמת ובכך לחסוך כמה מאות שקלים.
לרוב, בעת שדרוג המחשב,אפשר שניתן לשמור כונן קשיח (hard disk) מהמחשב הישן, מארז המחשב, וכונני דיסקים אופטים. חלקים אלו יכולים לשמש לצורך השלמת הרכבת מחשב חדש, כאשר ביצועי המחשב המשודרג יהיו כמעט זהים (95%) למחשב חדש. הבדלי מהירות זניחים אולי יתכנו לעניין כונן קשיח, אך גם אלו לא תמיד מורגשים, או קיימים בכלל.
יתרונות מול חסרונות בעת שדרוג המחשב
לצד היתרונות של השדרוג עומדת מולינו סוגיה כלכלית גרידא. כלומר, כסף. זה היתרון בעתשדרוג המחשב מולקניית מחשב חדש. חסכון בעלויות אלו יכול להגיע לכמה מאות שקלים, דבר שיכול להקל עלינו בעת ביצוע השדרוג. יתרון נוסף, הוא מעבר של כונן הקשיח המחזיק בנתונים ששמרנו לאורך השנים, עוברים למחשב החדש ללא שום מאמצים בהעתקת חומרים מכונן ישן לחדש. פרוצדורה טכנית בלבד שחוסכת לנו זמן, כאב ראש, ולעיתים כסף של הזמנת טכנאי.
לצד היתרונות, כמובן חסרונות. שדרוג המחשב מותיר אותנו עם מערכת חדשה ואחריות לא מלאה על כל המערכת. כלומר, כל הרכיבים החדשים שנקנו במערכת החדשה מחזיקים באחריות יצרן של תקופות בין שנה עד שלוש שנים (לעיתים נדירות אחריות לכל החיים). כאשר אנו משדרגים את המחשב, אנו מקבלים אחריות רק על החלקים החדשים. בעוד שחלקים ישנים שאנו ממשיכים להשתמש בהם נטולים אחריות.
חסרון נוסף בא לידי ביטוי לעניין צרכי משתמש.בעת רכישת מחשב חדש יש להניח שכל רכיבי המחשב החדש יהיו בעלי ביצועים גבוהים מרכיבי המחשב החדש. כאמור, שדרוג המחשב מותיר אותנו עם רכיבים לעיתים ישנים, אפשר עלולים להפריע לנו במידה והם לא עומדים בצרכים הנדרשים. לדוגמא, שדרוג מחשב עם כונן של 80 ג'יגה, לעיתים יספיק למשתמשים "פשוטים" אשר לא סובלים מחוסר מקום לעוד שנים רבות. ומנגד משתמשים "כבדים" אפשר צריכים עוד ועוד ג'יגות בכונן הקשיח, עלולים למצוא את עצמם "תקועים" עם כונן קטן יחסית.
צרכים אישים אינדיבידואלים
החלטה לשדרוג המחשב יכולה כאמור להיות מאוד מועילה, וחסכונית. יחד עם זאת, נדרש לבחון באופן אינדיבידואלי את צרכי המשתמש האישיים שלנו. איננו רוצים לשדרג מחשב חדש, ולהרגיש שפיספסנו מטרה.ומנגד, לפני שאנו ממהרים לרכוש מחשב חדש, אולי כדאי להסתכל על המערכת הקודמת, ולבחון אפשרות לנצל את האופטימום ממנה. במיוחד במחשבים שלא פעם טופלו ע"י טכנאי מחשבים לאורך התקופה, והוחלף כונן dvd חדש שכדאי לנצל, או שודרג כונן קשיח. רכיבים אלו אשר לעיתים אף נושאים באחריות יצרן הינם בגדר רכיבים שממש כדאי לנצל לתקופה נוספת.
מאמר זה מכיל מידע בנושא רשתות וציוד היקפי הנדרש לשם בניית הרשת, יתרונות וחסרונות רישות באמצעות רשת קווית ואלחוטית, אספק בנוסף מידע רלוונטי לעלויות, וקבלת החלטות לאופן התקנה מתאים בביתכם.
הקדמה
בסיס הרשתות נולד בציודי רשת בדמות כבלים קואקסיאלים שנעלמו איי שם באמצע שנות התשעים לטובת האבים וסוייצ'ים (hub or switch). גם ציודים אלו מטרתם הייתה לקשר בין מחשבים וליצור תקשורת רשתית. לדוגמא, כל מחשבי המשרד מתחרים למכשיר שנקרא האב, והאב אחראי לדאוג שכל המחשבים יתקשרו באמצעות פרוטוקול תקשורת מסוג ethernet (הנפוץ ביותר כיום).
לצד תקשורת המחשבים נעזרים במכשיר מסוג ראוטר אשר מתחבר לסוויצ' מצד אחד, ומצד שני מתחבר למודם אשר מאפשר קשר עם העולם החיצון (אינטרנט).
הצורך בציוד היקפי מסוגהנ"ל מקורו לרוב בחברות עם מעל 10 מחשבים. כאשר אנו מדברים על בתים פרטיים ומשרדים קטנים הזקוקים לפתרונות בדמות של מספר קטן של מחשבים עד 8 לערך, אנו נמצא פתרון בעזרת 2 מכשירים, ראוטר, ומודם. לעיתים נוכל להסתפק במודם ראוטר אשר מתחבר ישירות לקו מסוג adsl.
התאמת דרישות וצרכים
עלינו לקחת בחשבון בעת רישות מחשבים נוספים בבית או במשרד או בחברה מהם צרכי הרשת, מהם צרכי אבטחה, מה עלויות ההשקעה שאנו להוציא על התקנת הרשת, והיכן נמצא פתרונות נוחים, איכותיים, ובעלות אופטימלית ליחס ההשקעה.
במסגרת התקנת הרשת אנו מעוניינים לחבר את מערכות המחשוב לקו חיצוני רשת האינטרנט. חיבורי הקוים הנפוצים כיום במשרדיםקטנים ובבתים הינם באמצעות קוי ה-adsl של חברת בזק, וכבלים dsl של חברת hot.
רכש הציוד הרלוונטי להקמת רשת אלחוטי לעיתים רלוונטי לסוג החברה שמספקת לנו שרותיתשתית.בעבר ההחלטה הייתה רלוונטית לסוג הראוטר שנקנה מכיוון שלכל תשתית היה ראוטר רלוונטי. כיוםהרוב המוחלט של הראוטרים שנקנים ברשתות ההפצהתומכים בשני הפרוטוקולים, כך שניתן לחבר כל ראוטר לכל סוג רשת.עם כך מדועעדיין ישנן החלטותברכישת הציוד ? מפאת העובדה שכיום ניתן להתחבר לרשת אלחוטיתביתית או משרדית קטנה באמצעותמכשיר אחד בלבד שהינומודם-ראוטר-אלחוטידרךקוי adslשל חברת בזק בלבד. הווה אומר, ניתן לבצע שדרוג לרשתאלחוטית עם מודם ראוטר, כלומר להחליף את המודם הקיים בראוטר שכולל מודם.אפשרות זו זמינה כאמור רק ברשתות של adsl.
כאשר אנו מדברים עלשדרוג רשתבתשתית מסוג dsl של חברת הכבלים, אנו זקוקים גם למודם וגם לראוטר, שכן נכון להיום לא קיים פתרוןלתשתית זו בדמות מודם-ראוטר שמתחבר לכבלים.
משמע, אם יש לנו תשתית של כבליםהצורך שלנו לשם הקמת רשתבייתית(אלחוטית אם נרצה) כרוך ברכש של ראוטר לשם חיבורו למודםבאם קיים. אם יש לנו תשתית של בזק, יש לנו 2אפשרויות, שדרוג המודם הקייםלמודם ראוטר אלחוטי, או קניה של ראוטר וחיבורו למודם הקיים. לצד כל אפשרות יתרונות וחסרונות.
שידור וקליטה של הראוטר
סוגיית שידור וקליטה חייבת להיות ברורה ונהירה לכל לקוח שמעוניין להתקין רשת אלחוטית בביתו. הצבת ראוטר במקלט עלולה להיות בעייתית. הצבת ראוטר בקומה תחתונה בבית עלולה להיות בעייתית. הצבת ראוטר במיקום הכולל מכשירים חשמליים כגון טלפון אלחוטי עלולה להיות בעייתית. מהי הבעיתיות ? אותה בעיה שאנו מכירים בכל מכשיר שמשדר אות, וקולט אות. בעיית שידור וקליטה קיימת ועלולה להציק לנו לאחר התקנת הרשת.
כיצד נמנע בעיה זו ? בראשונה, עלינו להציב את הראוטר כמה שיותר גבוה פיזית. אם אנו גרים בדירה, על מדף גבוה. אם אנו גרים בבית פרטי דו או תחת קומה, מומלץ שהראוטר יהיה קומה שניה או אף שלישית. (תלוי אם יש מחשבים בקומה שלישית). הצבת הראוטר במיקום גבוה מאפשרת שידור וקליטה טובים יותר מפאת התנהגות של האות שמשודר מהמכשיר.
אם יש מקלט בבית, (ממ"ד) מומלץ לא להכניס לשם מחשב או להציב שם את הראוטר. בשני המיקרים הצבת מחשב או הצבת ראוטר, יהיה קושי למכשירים לשדר או לקלוט אחד את השני.
לצד קשיים הנ"ל ישנם פתרונות שונים בדמות אקסס פויינט (מכשיר המגביר את עוצמת האות). או מכשיר ראוטר חזק במיוחד.
דוגמא לראוטר בעל עוצמה חזקה - 3 אנטנטות המשדרות אות בהיקף רחב ועוצמתי המאפשר להתגבר על הפרעות חשמל, או אזורים קשיי קליטה.
ניכר, כי לכל בעיות הקליטה יש פתרון. המלצתי, לפני רכישת פתרון כספי (בדמות ראוטר חזק במיוחד, או אקסס פויינט) ננסה לנצל ולמקסם את הראוטר הפשוט בבית, מיקום, גובה, הרחקה ממכשירים חשמליים. באם אלו לא עזרו, ניתן להתקדם, ולפתור כל בעיה שהיא לעניין זה.
כאמור, לפני רכישת המכשיר, מומלץ לבצע סקר שוק בכדי לקבל החלטה כלכלית ואיכותית אופטימלית לעניין זה.
כחלק מנושא הקידום, ולפני פירוט טכניקות הקידום עלינו לדאוג שבסיס האתר שלנו יהיה איכותי ככל הניתן. אנו מעוניין להגיע לנקודת פתיחה של קידום אתר טובה ככל הניתן, ושלושת מקדמים שמופיעים בכותרת יכולים לתת לנו זינוק גבוה מאוד להתחלת קידום אתרים, אי הקפדה אל אחסון אתר במיקום נכון, בניית אתר איכותי, ושם מתחם מתאים מורידים ופגעים בסיכויי האתר שלנו להגיע למיקום מנצח.
לעניין איחסון אתרים, נרצה לבחור בראשונה בחברה שאנו יודעים וסמוכים שהשרתים שלהם גם מאובטחים כראוי, וגם פעילים 24 שעות בימממה, 7 ימים בשבוע, וכן הלאה. אמת שקשה לקבל מידע שכזה, אך יש לעשות מאמצי על בשביל לזהות האם החברה שאנחנו מועניין לרכוש את שרותיה הינה חברה רצינית. אתר שנופל פעמים רבות מקבל ניקוד שלילי בקידום מבחינת מנועי החיפוש, זהו צעד מונע ראשון בדרך לקידום אתרים איכותי. בחירת מקוםאיחסון אתרים כאמור חשובה לאין שעור, קרי, עלנו גם להתאים את מיקום גיאוגרפי, למיקום המדינה שבא אנו מקדמים את האתר, כלומר, אם אנו עוסקים בקידום אתר שבו נרצה שיקלידו בעברית לדוגמא דרוש טכנאי מחשבים אזי אנו מדברים על אתר ישראלי, שמקודם במדינה ישראל, קרי, נרצה לאחסן את האתר בשרתים במדינת ישראל. איחסון האתר במיקום שתואם למיקום קידום האתר מקנה יתרון בסיסי לאתר בעת קידומו.
בניית האתר מהווה עולם במלואו, וזו צריכה להיעשות ע"י איש מקצוע איכותי אשר מבין בתחום של הקמת אתר אינטרנט. מפאת העובדה שאנו עוסקים בקיום אתרים, ומאמר זה איננו יכול להסביר לכם כיצד להקים אתר, אפשר כן לציין נקודות חשובות בעת אפיון האתר ודרישתכם מהאיש הטכני שמקים לכם את האתר, בראשונה יש לשים לב שהוא מכניס לאתר מילים שקשורות לקידום שלכם, לדוגמא, אם אתם מקדמים מלל במנועי חיפוש של דרוש טכנאי מחשבים הרי שזה צריך להופיע באתר לפחות 3 פעמים בכל עמוד, אחרת, למנוע החיפוש קשה לקשר אתכם לאתר המקודם, מעבר לכך נדרשת אופטימיזציה. מבחינתכם הדגש החשוב ביותר שהאדם שבונה לכם את האתר, יבנה לכם אתר יחודי, יש לדאוג מראש, בצירוף לחוזה אם נדרש, שבונה האתר יתחייב שהוא לא משכפל את האתר שלכם לגורם אחר תוך שינוי מלל בלבד. כלומר, האתר שלכם לא יופיע במקום אחר רק שהמלל הפנימי שונה. תופעה זו תפגע משמעויות ביכול קידום האתר שלכם.
שם הדומיין מומלץ שיהיה קצר ככל הניתן וזאת בכדי להקל על הלקוחות שלכם. סוג הדומיין שוב נחלק לפי אזור, ואם ברצונכם להקים אתר שיקודם בארץ, מומלץ ששם המתחם יהיה בסיומת תואמת קרי, co.il.
בראשונה שיש לזכור שנדרש מצד הלקוח סובלנות רבה, התהליך ארוך, ונושא פירות רק לאחר תקופה ארוכה של מאמצים בקידום.
התהליך כאמור דורש משאבים של טיפול ומניפולציות על מנועי החיפוש,אשר פירות ההצלחה באים לאחר מספר חודשים.
מה אנחנו זקוקים בשביל לקדם אתר ? ובכן, המתכון הביסיסי הוא כזה- 1 אתר, 1 דומיין (רצוי דומיין ישראלי), 1 שטח אחסון (גם כאן רצוי שטח אחסון בארץ), 1 אדם סובלני שיטפלבניהול הפעילות.זה הכל,החומרים פשוטים וניתנים להשגהמיידית.
לעניין בניית האתר,עלנו להקים אתרמבוסס html ולשים לב שאנחנו לא מתעסקים עם אתרמסוג flash שכן ישנה בעיתיות בקידום אתרימסוג פלש. הדומיין כפי שנרשם רצוי שיהיה ישראלי מכיווןשככל שידוע מנועי החיפוש בארץ מנסים לתת קדימות לאתרים בסיומת co.il קרידומייןישראלי. עובדה זו מולידה את התובנה שנקודת פתיחה טובה היאבניה תחת דומיין כזה. (אז נשלם עוד 30 שח בשנה בשבילו).
שטח האחסוןשל האתר כאמור רצוי רצוי ומומלץאףהוא שגם יהיה בשרת בישראל, גם כאן מנוע החיפוש מזהה שהאתרעצמו נמצא בארץ, ומכאן יתרון משמעותי לקידום האתר. מנועי החיפוש מנסים לנתב את התוצאות הרלוונטיות של כל אתר למדינה הרלוונטית שלו, אין אנו רוצים לקדם את האתר שלנו במיקרונזיה או מומבסה, אנו רוצים לתת הנחיה למנוע החיפוש שהאתר שלנו רלוונטי למדינת ישראל בעיקרו. חריג לנושא כמובן הם מקדמי האתרים בארץ שמפרסמים גם בחו"ל.
כאשר ביצענו את השילוש הקדוש - הקמת אתר,רכישת דומיין, וקנית שטח אחסוןכעת מה שנותר זהלהתחיללקדם את האתר.
קדימה מקדמים
קידום אתרים הפך בשנים האחרונות לפתרון אידאלי לבעלי עסקים בפרסום דרך רשת האינטרנט. פעילות הקידום שמתבצעת אפשר להגיד שהינה צעירה ודומה לגיל מנועי החיפוש עצמם. (מינוס כמה שנים). לשם פעילות הקידום בדומה למסע פרסום עלינו לבחור בשקידה מהי מילת המפתח הרלוונטית שאנו מעוניינים לטפל. אתר זה לדוגמא מקודם תחת מילות מפתח שונות כגון טכנאי מחשבים, קניית מחשב, תיקון מחשבים, ועוד. לשם בחירת מילות המפתח האופטימליות עלינו בדומה למסע הפרסום עלינו לבצע סקר רחב ככל שנוכל לבצע לעניין זה.
מילת המפתח הרלוונטית לנו היא המילה שבה הכי הרבה אנשים מחפשים בגוגל, ומוצאים אתמה שאנחנו רוצים שהם ימצאו.
לאחר בחירת מילת המפתח עלינו לדאוג שהאתר שלנו יכיל מילת מפתח זה לפחות מספר פעמיים בכותרים שונים. החלת מילת מפתח זו עוזרת למנוע החיפוש למצוא קשר בין האתר שלנו לחיפוש המתבצע.
פעילות המצויינת עד שלב זה הינה פעילות שגרתית שמובצעת לעיתים מבלי תשומת לב ע"י כל בעל אתר. כדאי להתחיל לקדם את האתר צריך להתחיל לדחוף את האתר באופן אגרסיבי יותר כדאי שמנוע החיפוש ימצא את האתר מתבלט מול אתרים אחרים. דחיפת האתר מבצעת ע"י ביצוע מספר פעולות שונות.
פעילות ראשונה וחשובה מאוד הינה אופטימיזציה לאתר. יש לדאוג שהאתר יהיה כתוב ללא שגיאות קוד כלשהן, מנועי החיפוש לא אוהבים שגיאות וזה מפריע להם בעת סריקת האתר. האתר צריך לעלות מהר שנכנסים אליו, ולא להכביד על סורקי מנועי החיפוש ולכן לא צריך לפוצץ את האתר בתמונות, יש גם לדאוג לקווץ את התמונות, וכך גם את כל החומר הרלוונטי.
לאחר ביצוע אופטימיזציה עלינו להתחיל לדאוג לקידום חיצוני, אפשרות זו זמינה בעזרת יצירת קשר עם בעלי אתרים שונים ושכנוע הללו להציב קישור מהאתר שלהם אל אתרכם. מטרת הקישור איננה פרסום וזה יכול להופיע במיקום יחסית נסתר (אך לא מוסתר-ארחיב בהמשך). הרובוטים של מנועי החיפוש שיסרקו את האתר של חבריכם יזהו קישור לאתרכם, וירשמו אותו כאתר קצת יותר רלוונטי ממה שהיה לפני מספר דקות.
יש לשים לב שאם אנו מוציאים קישור לאתר כלשהו אסור לנו להסתיר את הקישור עם פונט לבן, או רקע כלשהו שיסתיר את הפונט. מנועי החיפוש לא אוהבים משחקים מסוג זה, ומענישים בחומרה בדמות של גלות ממנוע החיפוש.
גלות זו יכולה לפגוע בנו ובפעילות העסק באופן חמור ביותר.
פעילות נוספת שאנו מעוניינים לבצע במסגרת הקידום הינה להעשיר את האתר שלנו בתוכן ומידע. מנועי החיפוש אוהבים מאוד אתרים עשירים במידע ותוכן, אתרים דלי תוכן, לא רלוונטים, עם דפים שיש בהם טלפון, כתובות, ואולי תמונה קטנה קשים לקידום. בעזרת תוכן רב מנוע החיפוש יעלו קרנו של האתר, וידחוף אותו מעלה במעלה הדפים לעבר היעד הנחשף. גילו נאות לעניין החומר הינו זכויות היוצרים, מנועי החיפוש לא אוהבים העתקת חומר. אם אנו נעז לקחת כתבה שכתובה באתר כלשהו מעבר לפגיעה המשפטית של זכויות יוצר האתר, אנו גם פוגעים אנושות בקידום שלנו, שכן הרובוטים שסורקים דפים במנוע החיפוש מזהים העתקה, הם יעלימו את הדף ממנוע החיפוש, ובזאת זרקנו לפח קידום שיתכן שלקח לנו שנים רבות. היזהרו מלהעתיק!.
סיימנו לקדם, הגענו למקום הראשון
מזל טוב, הגעת למקום הראשון, וסיימת לקדם. כעת כל מה שנשאר לך לעשות זה לשמור על התואר הנכסף. אם תעזוב את פעילות הקידום תמצא מקדם שידחוף וידחוף ובסוף יעקוף, לכן כל עוד אנחנו מעוניינים להמשיך להוביל את מנוע החיפוש, עלינו להמשיך לקדם, להמשיך לדחוף, לא לוותר, כדי להישאר.
מאמר זה עוסק בקידום אתרים הן בבחינת קידום אתר באופן אורגני, והן קידום פרסומי. שני האפשרויות יש לציין דורשות משאבים, האחת בהכרח משאבים כספיים והשניה (קידום אורגני) אפשר שנדרש משאבים כספיים, ואפשר שנדרש פשוט ידע ומומחיות בנושא קידום אתרים, יש לציין שמאמר זה הינו טיפה בים בנושא קידום אתרים, ובכדי להגיע לתוצאות איכותיות,נדרש להשקיע המון משאבים ומאמץ לשם הצלחה בקידום.
מסגרת החלטות
לפני שנתחיל לקדם אתרים עלינו להחליט כיצד אנו רוצים לשווק את האתר שלנו במנועי החיפוש, האם אנו רוצים תוצאה מיידית של פרסום, או שאנו מוכנים להמתין זמן רב לשם קידום האתר במנועים הפופלרים. עלינו לבצע אבחנה בין 2 סוגי קידום, האחד, קידום פרסומי שמשמעותו, יש לנו אתר קיים, אנחנו נגשים למנוע חיפוש מסויים, לדוגמא גוגל, ופותחים חשבון לקוח שבעזרתו נוכל לשלם לגוגל במסגרת תקציב שהחלטנו להקצות לשם מסע פרסום. ניתן להגיע לתוצאה מיידית של הופעה בדפים של גוגל בהתאם לסכומים שנקצה במסע הפרסום. כעת אנחנו מופיעים בגוגל, ומשלמים בתקציב שאנו הגדרנו, והגענו לתוצאה פרסומית מיידית.
אפשרות זו טובה ונוחה למי שזקוק לפרסום מיידי, ואין באפשרותו להמתין לקידום אורגני של האתר שהוא מטפל בו.
האפשרות השניה, הינה קידום באופן אורגני, כלומר, החלת ביצוע פרוצדורות, שיגרמו לגוגל לחפש את האתר שלנו ולהציג אותו בתוצאות החיפוש של המנוע כאתר רלוונטי לבקשת החיפוש, קרי, לאומתמסע הפרסום המדובר שהצגתיבאפשרות הראשונה לבחירה שיופיעו בגוגל כחלק ממסע הפרסום, הקידום האורגני הינו כביכול חיפוש אמיתי של המנוע על בסיס ממצאים קודמים "ללא התערבות" המשתמשים באופן ישיר על מנוע החיפוש, קידום זה מטרתו לגרום למנוע החיפוש לראות את אתרך כאתר רלוונטי, ומתאים לתוצאות החיפוש. קידום אורגני הינו מורכב, ודורש השקעת משאבי זמן, כאשרתוצאותיו אינן מיידית, לרוב מציינים פרק זמן שאורך הקידום עד הגעת תוצאות של בין ארבע ועדשישה חודשים לערך, וזהתלוי בסוג האתר המקודם והתחרות שסבה סביב מילות הקידום, הווה אומר, לקדם מילה כמו טכנאי מחשבים ראשון לציון, לאומרמילה כמו עורך דין מרכז תצריך בשני משאבים רבים יותר שלהשקעה בקידום.
בפרק הזמן כאמור שבו מקודם אתרך שלך חלים שינויים רבים במיקום האתר ולעיתים יתרחשו תוצאות קידום מפתיעות תוךחודש או חודשיים והללו לא בהכרח רלוונטיות, שכןלרוב הן יופיעו למספר ימים, ויעלמו, הסיבה לכך נעוצה במערכות מנועי החיפוש, ואין אני אומקדמי אחרים יכולים בדיוק להצביעעל האלגוריתם שמוביל לכך.
יש לזכור שאין אנו עומדים בפני בחירת אחת מהאפשרויות שכן ניתן לפעול במקביל וגם לצאת במסע פרסום, כלומר קידום פרסומי, וגם להחיל קידום אורגני, החלטה זו כאמור כרוכה בהתאם לחלוקת המשאבים הכלכליים של מקבלי ההחלטות בעסק.
החלת פעילות קידום פרסומי
בכדי להחיל פעילות קידום פרסום הפעולות מצריכות מעט מאוד ידע אם בכלל, כל מה שנדרש הוא לבחור את מנוע החיפוש שבו נרצה לפרסם את המאמר בין אם מדובר בגוגל, או וואלה, או מנוע חיפוש אחר, הבחירה רבה ותלויה בסקרים ובחירת אזור הפרסום המתאים ביותר. יש להתאים את מסע הפרסום לתקציב שאנו מעוניין להקצות למטרות הפרסום בין אם תקציב יומי או חודשי. מסע הפרסום במנוע החיפוש יגביל את עצמו לתקציב שאפשרנו, ובכל נוכל להנות מפרסום שאיננו חוצה את גבולות היכולת הפיננסית שלנו. לאחר הפעלת מסע הפרסום נוכל לראות מילות מפתח שבחרנו כגון טכנאי מחשבים או כל מילת מפתח אחרת שנרצה. הופעת האתר שלנו בעת חיפוש מילות המפתח לא בהכרח קבוע ותלויה בסכומים שהשקענו לשם כך. ראוי לציין שלעיתים יעלם מהחיפוש למשך כל היום המודעה שפירסמנו כיוון שיתכן שהתקציב פשוט נסגר. הגדלת התקציב תאפשר למודע להופיע יותר פעמים לפי כמות פעמים שנכנסים למודעה, או כמות הופעות.